Krátké zprávy


Hlášení rozhlasu


Otázky a odpovědi

Doklady a matrika Lze za občana převzít občanský průkaz na základě plné moci?

Občanský průkaz lze z vážných důvodů převzít i na zvláštní plnou moc s úředně ověřeným podpisem. Při převzetí je nutné odevzdat původní občanský průkaz zmocnitele k zneplatnění a skartaci. Zmocněnec je při převzetí občanského průkazu mimo předložení zvláštní plné moci s ověřeným podpisem zmocnitele povinen prokázat svoji totožnost platným občanským průkazem nebo cestovním dokladem.

Doklady a matrika Chci se přihlásit do domu nebo bytu, kde je majitelem jiná osoba, co budu potřebovat?

V tomto případě je nutné dostavit se s majitelem nebo nájemcem (pokud je majitelů nebo nájemců více, stačí přítomnost pouze jednoho z nich), který předloží doklad totožnosti (platný občanský průkaz nebo platný cestovní pas) a doklad o oprávněnosti užívání bytu nebo domu (výpis z katastrálního úřadu nebo smlouva o nájmu nemovitostí).

Svým podpisem na přihlašovacím lístku potvrdí souhlas s přihlášením. V případě, že se majitel nebo nájemce nemůže osobně dostavit, je nutné doložit úředně ověřený písemný souhlas oprávněné osoby s přihlášením k trvalému pobytu.

Předložíte platný občanský průkaz, bude Vám oddělen roh občanského průkazu a vydáno potvrzení o změně trvalého pobytu. Pozbyl-li Váš občanský průkaz platnosti, je třeba předkládat druhý doklad totožnosti (např. platný řidičský průkaz, originál rodného listu, platný cestovní pas apod.)

Doklady a matrika První občanský průkaz

Občanský průkaz je povinen mít občan, který dosáhl věku 15 let a má trvalý pobyt na území ČR. Občan je povinen požádat o vydání svého prvního občanského průkazu do 30 dnů ode dne, kdy dovršil věk 15 let.

O občanský průkaz lze však žádat i pro dítě mladší 15 let, de facto od jeho narození (takový doklad může sloužit namísto pasu dítěte pro pohyb v rámci EU apod.). Pokud ale zákonný zástupce požádá o občanský průkaz dítěti ještě před dovršením jeho 15 let věku, platnost dokladu bude pouze 5 let!

Platnost občanského průkazu vydaného občanovi staršímu 15 let je 10 let a je vydáván ve standardní lhůtě do 30 dnů bezplatně. Platnost občanského průkazu vydaného občanovi staršímu 70 let je 35 let a je vydáván ve standardní lhůtě do 30 dnů bezplatně. Platnost občanského průkazu vydaného dítěti mladšímu 15 let je 5 let a správní poplatek činí 100 Kč.

Za dítě mladší 15 let žádá o vydání občanského průkazu jeho zákonný zástupce (za přítomnosti dítěte) a doklad přebírá rovněž zákonný zástupce. Občan starší 15 let žádá o občanský průkaz sám (není třeba přítomnosti zákonného zástupce) a přebírá ho již také sám.

K žádosti o první občanský průkaz je třeba doložit originál rodného listu dítěte/občana nebo platný cestovní doklad. Pokud žádá za dítě mladší 15 let zákonný zástupce, prokáže též svou totožnost svým platným občanským průkazem nebo cestovním dokladem.

Doklady a matrika Který úřad zajistí zápis matriční události, která nastala v cizině?

Matriční události, ke kterým došlo v cizině, zapisuje do svých matričních knih tzv. Zvláštní matrika, což je matrika Úřadu městské části Brno střed. Vy ale do Brna jezdit nemusíte, stačí se dostavit na jakékoliv pracoviště matriky (většinou podle místa Vašeho pobytu) a zde s matrikářkou sepsat žádost o zápis do zvláštní matriky a doložit k ní příslušné dokumenty. 

Za provedení zápisu do matričních knih vedených zvláštní matrikou a vydání prvopisu matričního dokladu (rodného, oddacího, úmrtního listu nebo dokladu registrovaném partnerství) se správní poplatek neplatí. Za vydání druhopisu matričního dokladu (např. při ztrátě nebo odcizení) se hradí správní poplatek ve výši 100,- Kč.

Doklady a matrika Co mám dělat při ztrátě rodného, oddacího, dokladu o registrovaném partnerství či úmrtního listu?

Při ztrátě rodného, oddacího nebo úmrtního list může matriční úřad vydat jeho druhopis. Žadatel se obrátí osobně nebo písemně /duplikát matričního dokladu lze vyřídit na základě písemné žádosti s podpisem žadatele, poté je zaslán do vlastních rukou/ na matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství, registrované partnerství nebo zemřela. Jde-li o narození, uzavření manželství, registrované partnerství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, o duplikát je třeba zažádat Úřad městské části Brno-střed-zvláštní matriku.

Doklady a matrika Končí mi platnost cestovního pasu, co budu potřebovat pro nový?

Pro vystavení cestovního pasu s biometrickými prvky, s platností na 10 let a 30-ti denní lhůtou pro jeho vydání, potřebujete předložit pouze platný občanský průkaz, fotografie bude pořízena přímo na pracovišti cestovních pasů. Poplatek za tento cestovní pas je 600,- Kč.

Dále můžete zažádat o vydání cestovního pasu do 5 pracovních dnů s poplatkem za vydání 3.000,- Kč nebo do 24 hodin v pracovních dnech se správním poplatkem 6.000,- (převzetí pasu do 24 hodin je možné pouze prostřednictvím Ministerstva vnitra České republiky). Vždy se jedná o standardní cestovní pas s platností na 10 let.  Správní poplatky můžete uhradit v hotovosti na pokladně magistrátu číslo dveří 2115 nebo platební kartou na terminálu přímo v kanceláři cestovních pasů.

Vyhotovený cestovní pas si převezmete osobně při předložení občanského průkazu. Cestovní pas může převzít zmocněnec na základě plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele z důvodu zvláštního zřetele hodného.

Končí-li cestovní pas osobě mladší 15 let, resp. 18 let, jedná se o nepatrně jiný režim, viz odpovědi na dotazy:

  • Kdo žádá o cestovní pas pro dítě mladší 15-ti let a jaké doklady budu předkládat?
  • Jsem občan mezi 15 – 18 ti lety, jaké doklady na pas budu potřebovat a kdo bude žádat?

Doklady a matrika Chci zrušit trvalý pobyt osobě, která v bytě nebo domě nebydlí, co budu potřebovat?

O zrušení trvalého pobytu občana rozhodne ohlašovna na základě podané písemné žádosti oprávněné osoby a prokázání splnění podmínek pro zrušení trvalého pobytu tohoto občana.

Podmínky pro zrušení trvalého pobytu občana jsou dvě, první je zánik užívacího práva dotyčného k objektu nebo jeho vymezené části a druhá je neužívání tohoto objektu nebo jeho vymezené části dotyčným. Žadatel o zrušení trvalého pobytu doloží oprávněnost své osoby k podání žádosti. Pokud je navrhovatel vlastníkem objektu, nemusí úřadu dokládat výpis z listu vlastnictví z katastru nemovitostí, protože tuto skutečnost si úřad sám náhledem do katastru nemovitostí ověří. Pokud není vlastníkem objektu nebo jeho části, doloží jiný doklad osvědčující jeho užívací právo, jako je například platná nájemní smlouva apod. Prokazování zániku užívacího práva k nemovitosti toho, jehož trvalý pobyt má být zrušen, se dokládá nejčastěji dokladem o zániku vlastnického práva (výpis z katastru, převodní smlouva), dokladem o ukončení nájmu (nájemní smlouva na dobu určitou, dohoda o ukončení nájmu, výpověď z nájmu apod.), dohodou o vypořádání společného jmění manželů apod. Neužívání objektu se prokazuje nejčastěji svědectvím jiné osoby, nebo listinnými důkazy (např. předávacím protokol při ukončení nájmu, protokol o exekučním vystěhování apod.)


Úřední deska